کد خبر : 22494

تاریخ درج خبر : پنج شنبه 25 بهمن 1397
پرتال رسمی شرکت نمایشگاه بین المللی استان اصفهان | ISFAHAN FAIR
• آغاز یازدهمین نمایشگاه اصفهان پلاست با تاکید بر حمایت از تولید داخلی
یازدهمین نمایشگاه تخصصی دوسالانه اصفهان پلاست با رویکرد تخصصی به حوزه‌ های صنعت پلاستیک، لاستیک، ماشین‌ آلات و تجهیزات وابسته در اصفهان گشایش یافت.
یازدهمین نمایشگاه تخصصی دوسالانه اصفهان پلاست با رویکرد تخصصی به حوزه‌ های صنعت پلاستیک، لاستیک، ماشین‌ آلات و تجهیزات وابسته در اصفهان گشایش یافت.
به گزارش اداره رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، یازدهمین نمایشگاه تخصصی دوسالانه اصفهان پلاست پس از نمایشگاه ایران ‌پلاست، دومین نمایشگاه معتبر حوزه لاستیک و پلاستیک کشور به شمار می‌ رود.
در این دوره از نمایشگاه، 131 شرکت در هشت و 500 مترمربع فضای نمایشگاهی، توانمندی‌ های خود در بخش‌ های مختلف صنایع لاستیک و پلاستیک شامل مواد اولیه، محصولات ساخته شده و نیمه ساخته، کامپوزیت ‌های پلیمری، ماشین‌ آلات، تجهیزات و خدمات را به نمایش گذاشتند تا علاقمندان به این بخش، بیش از پیش با نوآوری ‌های صورت گرفته آشنا شوند.
برندهای مطرح از استان های اصفهان، تهران، سمنان، البرز، یزد، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران و قزوین در این دوره از نمایشگاه اصفهان پلاست حضور دارند.
نمایشگاه اصفهان ‌پلاست به عنوان نخستین نمایشگاه تخصصی لاستیک و پلاستیک کشور از سال 1381 در شهر صنعتی اصفهان به صورت دوسالانه هدف‌ گذاری شد.
برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی از این قبیل به اعتقاد کارشناسان، آوردگاهی از دانش، تجربه و توانمندی به شمار می رود که توسعه و ایجاد همکاری‌ های مشترک از دستاوردهای با ارزش آن خواهد بود و علاوه بر آن، تبادل دانش و تجربه برای اقشار مختلف مرتبط با این صنعت، اعم از تصمیم ‌سازان، تصمیم ‌گیران، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و دیگر آحاد متخصص جامعه از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه محسوب می ‌شود.
این نمایشگاه تاکنون دوره‌ های موفقیت ‌آمیزی را پشت سر گذاشت و برنامه ‌ریزی ‌های لازم برای برگزاری هر چه منسجم ‌تر آن در دوره های مختلف با حضور شرکت‌ های معتبر داخلی انجام شده است.
طی بیش از یک دهه برگزاری این نمایشگاه به عنوان یک نمایشگاه منطقه ‌ای و ملی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و اعتماد فعالان این صنعت برای مشارکت در اصفهان پلاست جلب شده و به جایگاه مناسبی رسیده است.
با عنایت به سیاست ‌های کلی کشور در سال ‌جاری به منظور حمایت از کالای ایرانی، رویکرد مشارکت ‌کنندگان در این نمایشگاه و ستاد برگزاری، بیشتر ارائه تولیدات و توانمندی ‌های داخلی بوده است.
یکی از محاسن اصفهان پلاست به باور کارشناسان نسبت به دیگر نمایشگاه‌ های استانی، حضور تعداد قابل توجهی مشارکت کننده از استان اصفهان در آن به شمار می‌ رود.
این استان به عنوان دومین استان صنعتی کشور، دارای بیش از 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی در زمینه‌ های مختلف است که در زمینه صنعت لاستیک و پلاستیک تعداد قابل توجهی از فعالان این صنعت در زمینه ماشین ‌سازی، مواد اولیه، محصولات نهایی در اصفهان فعالیت می‌کنند و در سال جاری شاهد حضور قابل توجه این واحدها در نمایشگاه اصفهان پلاست هستیم.
این نمایشگاه ساعت 15 تا 21 روزهای 24 تا 27 ماه بهمن‌ در محل یادشده دایر است.
نبود بستر مناسب، مشکل صنعت پلاستیک و لاستیک است
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری کشور در نشست خبری افتتاح یازدهمین نمایشگاه اصفهان پلاست، مشکل صنعت پلاستیک و لاستیک را در بستر کار دانست و گفت: تولید کننده نیاز به ماشین و مواد مناسب دارد از این رو سرمایه گذاری در این زمینه صادرات و تولید را رونق می بخشد.
هروس ابراهیمی افزود: درآمد صنعت ماشین سازی در کشور 17 درصد است که از نظر عددی پایین بوده و از نظر ماهیتی و کیفی 80 درصد است.
وی با بیان اینکه اهمیت و ارزش دادن به درآمد صنعت ماشین سازی سبب رونق و تولید در این زمینه می شود، اظهارداشت: باید تکنولوژی را خریداری کنیم چرا که ما کشوری نیستیم که توان تولید فناوری را داشته باشیم چون بودجه ای برای تحقیق و توسعه نداریم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری کشور ادامه داد: بها دادن به این صنعت در آینده ای نه چندان دور باعث به وجود آمدن تکنولوژی می شود.
وی پیشنهاد داد نمایشگاه تخصصی پلاستیک و لاستیک به صورت متمرکز در تهران و اصفهان برگزار و این نمایشگاه به صورت بین المللی در تهران و اصفهان با نام ایران پلاست و هر سال یکبار به صورت متوالی برگزار گردد.
ابراهیمی با بیان اینکه باید تولیدات ایرانی در بستر مناسب عرضه شود، اظهارداشت: این اقدام نیازمند قرار دادن بستر مناسب از جمله نمایشگاه هایی با فضای بزرگ در اختیار این صنعت است.
وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری های مربوط به برگزاری نمایشگاه های پلاستیک و لاستیک در تهران و اصفهان باید هم سو و هم جهت باشد و به خواسته شرکت کنندگان به ویژه انجمن و تشکل های مربوطه توجه ویژه صورت بگیرد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری کشور اضافه کرد: باید از صنف مربوطه برای سیاست گذاری و برگزاری نمایشگاه ها استفاده شود.
رکود مشکلاتی را برای صنعت پلاستیک و لاستیک به وجود آورد
رییس خوشه پلاستیک و لاستیک اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: مشکلات اقتصادی و رکود به وجود آمده و ناهماهنگی در لایه های دولتی، مشکلاتی را برای صنعت پلاستیک و لاستیک به وجود آمده است.
محسن فروغی با اشاره به اینکه باید سیاستگذاری در برگزاری نمایشگاه ها به ویژه صنعت پلاست به صورت واحد صورت بگیرد، افزود: برخی از تنگ نظری ها و خودخواهی ها باعث شد سیاستگذاری در این راستا واحد نباشد و با تغییر یک مدیر سلیقه ها تغییر کند.
رییس خوشه پلاستیک و لاستیک اصفهان اظهارامیدواری کرد با حمایت صنعتگران به سمتی حرکت کنیم که سیاستگذاری نمایشگاه ها در راستای واگذاری به مالکان باشد از این رو منظور از مالکان، صنعت گران هستند.
به گفته وی باید اختیارات و نفوذ دولت در برخی از صنعت ها به ویژه صنعت پلاست و برگزاری این قبیل نمایشگاه ها باید کمرنگ شود و دولتی ها تنها به عنوان غرفه گذار حضور پیدا کنند.
فروغی با اشاره به اینکه باید اقداماتی صورت بگیرد تا از اتلاف سرمایه ها جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: باید تنها شهرهای تخصصی در برگزاری این نمایشگاه ها ورود پیدا کنند تا بازدید کننده و صنعتگر برای حضور در این نمایشگاه دچار بلاتکلیفی نشود.
وی ارتقا تکنولوژی و بازاریابی را از کارایی برگزاری نمایشگاه ها دانست و اضافه کرد: طی 11 دوره گذشته بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان با ظرفیت، تکنووژی و توانایی تولیدکنندگان آشنا شدند.
رییس خوشه پلاستیک و لاستیک اصفهان با بیان اینکه مشکلات این صنعت به 2 دسته ساختاری و زمانی تقسیم می شود، افزود : در بخش تکنولوژی، ماشین آلات و تامین کنندگان با مشکلاتی از جمله مالی و نبود تکنولوژی جدید و امکان استفاده از آن مواجه هستند.
وی نمایشگاه را دریچه ای برای توسعه صنعت در آینده دانست.
فروغی با اشاره به بازار سیاه مواد اولیه صنعت پلاستیک و لاستیک تصریح کرد: هرکجا رانت و اختلاف قیمت وجود داشته باشد بازار سیاه هم به وجود می آید که با تصمیمات غیرکارشناسانی و روند قیمت گذاری این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند.
وی اضافه کرد: نظام اقتصادی ما بیمار است و تا کل سیستم درمان نشود این صنعت هم شامل بازار سیاه می شود.
رییس خوضه پلاستیک اصفهان تصریح کرد: در کشور آنچه به عنوان جواز داده می شود بالاتر از نیازموجود و واقعیت ها بوده است که این اقدام در راستای سیاست های یک روزه و زود بازده صورت گرفته است.
وی راهکار حل معضلات صنعت پلاستیک و لاستیک را در به وجود آوردن و همگانی شدن سیستم فروش دانست.
چه شرکت‌هایی در نمایشگاه اصفهان پلاست حضور دارند؟
مسوول برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی دوسالانه اصفهان پلاست نیز در این نشست افزود: این نمایشگاه با اینکه دو سالانه برگزار می شود اما امروز 17 ساله شده است.
علی شالباف بیان کرد: با انسجام و وحدت میان تشکل ها و پیاده سازی سیاست و اهداف راهبردی نظام در راستای حمایت از تولیدات و کالای ایرانی گام برداشته می شود و در این راستا انجمنی تشکیل شده است.
وی گفت: در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پلیمری 44 درصد، مواد اولیه 28 درصد، محصولات ساخته و نیمه ساخته 17 درصد در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
مسوول برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی دو سالانه اصفهان پلاست هدف از برگزاری این نمایشگاه را تعامل میان مشارکت کنندگان دانست و تصریح کرد: 45 درصد از مشارکت کنندگان در این دوره از اصفهان، 43 درصد از تهران و 12 درصد از سایر استانهای کشور هستند.
وی گفت: به رغم مشکلات تحریم و نوسانات نرخ ارز که صنایع کشور در زمان حال با آن دست به گریبان هستند شاهد حضور حداکثری مشارکت کنندگان در نمایشگاه اصفهان پلاست هستیم.